Zgłoszenia szkody
Jak zgłosić szkodę?
Szkodę można zgłosić za pomocą formularza zgłoszenia szkody dostępnego na stronie www.ergohestia.pl lub telefonicznie za pośrednictwem infolinii – dla EH 0801 107 107 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 55 55 (z telefonu komórkowego), dla MTU 0801 107 108 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 62 22 (z telefonu komórkowego).
Jakich informacji potrzebuję do zgłoszenia szkody?
Przy zgłoszeniu szkody konsultant, bądź formularz poprosi o wskazanie:
• Daty, godziny i miejsce zdarzenia
• Numeru polisy, z której zostanie zgłoszona szkoda
• Numeru rejestracyjnego sprawcy szkody (w przypadku szkody na pojeździe, jeśli szkoda nie powstała z Twojej winy)
• Numeru rejestracyjnego Państwa pojazdu (w przypadku szkody na pojeździe pojazdu Poszkodowanego)
• Dane osobowe Poszkodowanego (PESEL)
• Dane teleadresowe Poszkodowanego
• Dane osobowe Kierowcy pojazdu (PESEL) – jeżeli pojazd był w ruchu
• Okoliczności zdarzenia
• Dane jednostki policji i innych służb, interweniujących na miejscu zdarzenia
• Dane kontaktowe do ewentualnych świadków zdarzenia
• Rodzaj uszkodzeń pojazdu Poszkodowanego
• Miejsce postoju pojazdu Poszkodowanego
Jeśli w momencie zgłaszania szkody nie będziesz dysponować wszystkimi potrzebnymi danymi istnieje możliwość uzupełnienia ich na etapie likwidacji szkody.
Kiedy należy zgłosić szkodę?
Co do zasady bez zbędnej zwłoki, nie dłużej niż w ciągu 3 lat. W przypadku ubezpieczeń dobrowolnych czas zgłoszenia szkody jest określony w treści Ogólnych Warunków Ubezpieczenia.
Kto jest opiekunem mojej sprawy?
Opiekunem jest przydzielony likwidator po rejestracji szkody. Dane opiekuna szkody zostaną przesłane w treści wiadomości SMS. Z opiekunem można skontaktować się również przesyłając wiadomość za pomocą formularzu kontaktowego na stronie www.ergohestia.pl.
Jak skontaktować się z opiekunem sprawy?
Kontakt z opiekunem możliwy jest za pośrednictwem formularza kontaktowego dostępnego na stronie internetowej www.ergohestia.pl lub telefonicznie za pośrednictwem infolinii – dla EH 0801 107 107 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 55 55 (z telefonu komórkowego), dla MTU 0801 107 108 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 62 22 (z telefonu komórkowego) bądź bezpośrednio na wskazany maili i numer telefonu w widomości SMS.
W jaki sposób będzie się kontaktował opiekun szkody?
Opiekun szkody będzie się kontaktować w zależności od wyboru preferowanej ścieżki kontaktu wskazanej przy zgłoszeniu szkody- mailem, korespondencją tradycyjną bądź telefonicznie.
Potrzebuje assistance. Gdzie mam się zgłosić?
W przypadku konieczności skorzystania z pomocy assistance należy skontaktować się pod numerem 801 114 114 lub 58 558 70 00
Jakich dokumentów potrzebuje do zgłoszenia szkody?
• dokumenty Poszkodowanego pojazdu: dowód rejestracyjny i/lub karta pojazdu (jeśli została wydana)
• jeśli Policja zatrzymała dowód rejestracyjny, to opiekunowi szkody należy dostarczyć obustronną kopię lub odpis z wydziału komunikacji (dokument może uzyskać tylko właściciel/współwłaściciel pojazdu)
• podpisana przez właściciela oraz ewentualnych współwłaścicieli mienia zgoda na wypłatę odszkodowania, tzw. dyspozycja do wypłaty odszkodowania (dokument wskazujący podmiot upoważniony do odbioru odszkodowania wraz ze wskazaniem numeru rachunku i własnoręcznymi podpisami właścicieli mienia)
• dane kierującego pojazdem, jeśli pojazd był w ruchu (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania, kategorie uprawnień do kierowania pojazdem)
• pisane ze sprawcą oświadczenie o zdarzeniu - jeśli szkodę wyrządziła inna osoba
• adres jednostki Policji, która sporządzała notatkę ze zdarzenia (jeśli szkoda została zgłoszona Policji); Opiekun szkody będzie występował do Policji o sporządzoną ze zdarzenia notatkę
• przedstawiciel ERGO Hestii może poprosić również o dodatkowe dokumenty związane ze sprawą
W przypadku zgłoszenia kradzieży pojazdu potrzebne będą dodatkowo:
• komplet kluczy (ilość zgodna z deklaracją na polisie)
• urządzenia uruchamiające zabezpieczenia
• dokumenty pochodzenia pojazdu - w tym oryginał zagranicznego dowodu rejestracyjnego, karty pojazdu
• dokument potwierdzający wyrejestrowanie pojazdu
Jak dołączyć dokumenty do szkody?
Dokumenty do szkody można przesłać za pomocą formularza kontaktowego znajdującego się na stronie www.ergohestia.pl bądź bezpośrednio na adres mail opiekuna szkody lub pocztą tradycyjną na adres STU ERGO Hestia S.A. ul. Hestii 181-731 Sopot.
Jak sprawdzić, za co dostałam/em odszkodowanie?
Szczegóły dotyczące wypłaty odszkodowania zawarte są w decyzji przesłanej przez opiekuna szkody.
Komu zgłosić II oględziny?
Konieczność organizacji dodatkowych oględzin można zgłosić bezpośrednio opiekunowi szkody, za pomocą formularza kontaktowego lub telefonicznie za pośrednictwem infolinii – dla EH 0801 107 107 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 55 55 (z telefonu komórkowego), dla MTU 0801 107 108 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 62 22 (z telefonu komórkowego).
Potrzebuję pojazdu zastępczego. Co zrobić, aby go uzyskać?
Zadzwoń pod numer telefonu 58 766 30 11.
Na jaki czas przysługuje pojazd zastępczy?
W przypadku wystąpienia szkody częściowej, czyli takiej, która kwalifikuje auto do naprawy, samochód zastępczy przysługuje poszkodowanemu na cały technologiczny okres naprawy. Co ważne, okres ten obejmuje również udokumentowanie zamówienia i oczekiwania na części oraz czas niezbędny do odbioru auta przez poszkodowanego.
W przypadku wystąpienia szkody całkowitej, czyli wtedy, gdy przywrócenie stanu auta sprzed powstania szkody jest niemożliwe, zasadny okres wynajmu samochodu zastępczego przysługuje poszkodowanemu od powstania szkody do dnia dokonania oględzin i otrzymania dokumentu informującego o kwalifikacji szkody, jako całkowitej oraz okresowi przeznaczonemu na zakup innego pojazdu (standardowo przyjmuje 7 dni). W uzasadnionych przypadkach okres może zostać wydłużony.
Co to jest sieć partnerska?
Sieć naprawcza to ERGO Hestia Pomoc 24 to marka Grupy ERGO Hestia, specjalizująca się w profesjonalnym zarządzaniu naprawami pojazdów. W trakcie likwidacji szkody i naprawy pojazdu angażujemy klienta w minimalnym stopniu - klient oddaje uszkodzone auto do jednego z rekomendowanych przez nas warsztatów zlokalizowanych w całym kraju i odbiera go po naprawie. Ubezpieczyciel nadzoruje i rozlicza cały proces bez udziału klienta. Usługa ERGO Hestii Pomoc 24 jest dostępna zarówno dla klientów indywidualnych, jak i firm. Listę warsztatów można znaleźć na stronie www.egrohestia.pl.
Co oznacza kosztorysowe rozliczenie?
Rozliczenie kosztorysowe to rozliczenie na podstawie kosztorysu sporządzonego przez ERGO Hestię oznacza minimum formalności i szybką informację o przyznanej kwocie.
Co oznacza serwisowe rozliczenie?
Rozlicznie serwisowe to rozliczenie szkody w wybranym serwisie na podstawie upoważnienia/cesji od Poszkodowanego.
Jakie informacje powinno zawierać oświadczenie sprawcy zdarzenia?
Oświadczenie sprawcy powinno zawierać:
• dane uczestników kolizji - imię i nazwisko, adres, numer dowodu osobistego i informacje dotyczące posiadanego prawa jazdy;
• data, miejsce i godzina zdarzenia;
• informacje dotyczące samochodu, którym kierował sprawca kolizji (marka, numer rejestracyjny i do kogo należy);
• dane dotyczące posiadanej polisie OC sprawcy (nazwa towarzystwa ubezpieczeniowego, numer polisy, okres ubezpieczenia);
• informacje dotyczące pojazdu, którym kierował Poszkodowany (marka, numer rejestracyjny i do kogo należy);
• opis zajścia zdarzenia - przyczyn kolizji oraz wskazanie uszkodzeń, jakie nastąpiły w pojazdach.
Formularz oświadczenia dostępny jest na stronie internetowej www.ergohestia.pl.
Dlaczego, mimo RODO, mam podawać swoje dane osobowe?
Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych dopuszcza możliwość przetwarzania danych w przypadku, gdy jest to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa.
Gdzie znajdę druki potrzebne przy likwidacji szkody?
Wszystkie niezbędne druki umieszczone zostały na stronie www.ergohestia.pl.
Kiedy będzie decyzja w mojej sprawie?
W przypadku ubezpieczenia obowiązkowego:
- 30 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
- jeżeli w powyższym terminie nie było możliwe ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wysokości odszkodowania – obowiązuje termin 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu ostatniego wymaganego dokumentu
- max 90 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
W przypadku ubezpieczenia dobrowolnego:
- 30 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
- jeżeli w powyższym terminie nie było możliwe ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wysokości odszkodowania - 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu ostatniego wymaganego dokumentu
W przypadku ubezpieczenia dotyczącego zielonej karty:
- 30 dni kalendarzowych od zgłoszenia szkody
- jeżeli w powyższym terminie nie było możliwe ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wysokości odszkodowania – obowiązuje termin 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu ostatniego wymaganego dokumentu
- max 90 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
Jaki jest termin likwidacji szkody?
W przypadku ubezpieczenia obowiązkowego:
- 30 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
- jeżeli w powyższym terminie nie było możliwe ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wysokości odszkodowania – obowiązuje termin 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu ostatniego wymaganego dokumentu
- max 90 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
W przypadku ubezpieczenia dobrowolnego:
- 30 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
- jeżeli w powyższym terminie nie było możliwe ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wysokości odszkodowania - 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu ostatniego wymaganego dokumentu
W przypadku ubezpieczenia dotyczącego zielonej karty:
- 30 dni kalendarzowych od zgłoszenia szkody
- jeżeli w powyższym terminie nie było możliwe ustalenie odpowiedzialności zakładu ubezpieczeń oraz wysokości odszkodowania – obowiązuje termin 14 dni kalendarzowych od dnia wpływu ostatniego wymaganego dokumentu
- max 90 dni kalendarzowych od dnia zgłoszenia szkody
Jak mogę złożyć odwołanie/reklamację?
Reklamacja może być złożona poprzez formularz reklamacyjny na stronie www.ergohestia.pl (https://www.ergohestia.pl/pomoc/formularze/reklamacja.html?step=1) lub www.mtu.pl (https://www.mtu.pl/obsluga-online/formularze/zgloszenie-reklamacji), a także w formie pisemnej:
• osobiście w każdej jednostce Ergo Hestii S.A.,
• przesyłką pocztową na adres STU Ergo Hestia SA, BLS-Likwidacja, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,
lub ustnej:
• telefonicznie za pośrednictwem infolinii – dla EH 0801 107 107 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 55 55 (z telefonu komórkowego), dla MTU 0801 107 108 (z telefonu stacjonarnego), 58 555 62 22 (z telefonu komórkowego)
• osobiście do protokołu podczas wizyty w naszej jednostce.
Odwołanie należy kierować bezpośrednio na adres Opiekuna szkody lub za pośrednictwem formularza kontaktowego na stronie www.ergohestia.pl
W jakim terminie otrzymam odpowiedź na reklamację?
Odpowiedź na reklamację zostanie udzielona w ciągu 30 dni od dnia otrzymania przez ERGO Hestię odwołania. W szczególnie skomplikowanych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 60 dni.
Co to jest dyspozycja wypłaty?
Dyspozycja wypłaty to wskazanie przez osobę do tego uprawnioną (właściciela pojazdu lub upoważnionego) numeru rachunku bankowego do wypłaty odszkodowania bądź adresu do przekazu pocztowego.
Dyspozycja może zostać złożona:
1. listownie/faxem
- wystarczy podpis właściciela a w przypadku współwłasności podpisy wszystkich współwłaścicieli,
- nie ma konieczności uwierzytelniania podpisu,
- forma ta jest wymagana gdy właścicielem pojazdu jest firma.
2. telefonicznie
- poprzez pobranie następujących danych: imię i nazwisko, adres właściciela konta, numer konta z podaniem nazwy banku.
- forma telefoniczna ma zastosowanie zarówno w odniesieniu do głównego właściciela jak i współwłaściciela.
3. mailowo
podając dyspozycję wypłaty opiekunowi sprawy
Dyspozycja wypłaty dostarczana przez firmę powinna zawierać:
- pieczątkę firmową oraz
- odręczny podpis osoby składającej dyspozycję.
Co mogę jeszcze zrobić po otrzymaniu odmowy wypłaty odszkodowania?
Jeżeli są Państwo w posiadaniu informacji, bądź dokumentów wskazujących na nowe, nieznane dotąd okoliczności sprawy, prosimy o ich przedstawienie i wysłanie za pośrednictwem formularza na naszej stronie: https://www.ergohestia.pl/obsluga-online/. Umożliwi nam to ponowną analizę zebranej dokumentacji i odniesienie się do treści wniesionej reklamacji.
Do zgłoszenia będą i potrzebne:
• imię i nazwisko lub nazwa firmy
• PESEL lub REGON
• adres e-mail
Jakie jest postępowanie w przypadku szkody zagranicznej?
Jeżeli za granicą dojdzie do wypadku, którego sprawcą jest kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju zdarzenia należy spisać jego dane osobowe (imię, nazwisko i adres) oraz dane posiadanej przez niego polisy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (numer polisy, okres jej ważności, nr rejestracyjny pojazdu, którego dotyczy, nazwa i adres zakładu ubezpieczeń, który ją wystawił), a następnie zgłosić się do zakładu ubezpieczeń, który ją wystawił i który jest odpowiedzialny za likwidację szkody i wypłatę odszkodowania.
Jeżeli sprawcą zdarzenia będzie kierowca pojazdu zarejestrowanego w jednym z krajów, których Biura Narodowe są sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego, Poszkodowany - po dokładnym spisaniu danych z polisy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych - powinien skontaktować się z Biurem Narodowym kraju zdarzenia, które wskaże mu zakład ubezpieczeń odpowiedzialny za likwidację szkody i wypłatę odszkodowania lub bezpośrednio do ubezpieczyciela sprawcy.
Jeżeli za granicą dojdzie do wypadku, którego sprawcą jest inny cudzoziemiec posiadający ważną Zieloną Kartę należy spisać:
• numer Zielonej Karty, rozpoczynający się od literowego wyróżnika np. BG, TR itd. (rubryka nr 4);
• okres ważności Zielonej Karty
• dane osobowe posiadacza pojazdu
• numer rejestracyjny pojazdu i jego marka
• nazwę i adres zakładu ubezpieczeń, który wydał Zieloną Kartę
a następnie skontaktować się z Biurem Narodowym kraju zdarzenia, którego adres znajduje się na odwrocie Zielonej Karty i które udzieli poszkodowanemu instrukcji, co do dalszego postępowania.
Jeżeli za granicą dojdzie do wypadku, którego sprawcą jest inny Polak posiadający ważne OC należy spisać jego dane osobowe (imię, nazwisko i adres) oraz dane posiadanej przez niego polisy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych (numer polisy, okres jej ważności, nr rejestracyjny pojazdu, którego dotyczy, nazwa i adres zakładu ubezpieczeń, który ją wystawił), a następnie zgłosić się do zakładu ubezpieczeń, który ją wystawił i który jest odpowiedzialny za likwidację szkody i wypłatę odszkodowania.
Jeżeli sprawcą kolizji drogowej jest posiadacz/kierowca pojazdu zarejestrowanego Polsce Poszkodowany obcokrajowiec powinien spisać wszystkie dane z posiadanej przez niego polisy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych/Zielonej karty (imię i nazwisko, adres zamieszkania, nr rejestracyjny pojazdu, numer polisy, okres ważności polisy).
Poszkodowany ma następujące możliwości zgłoszenia szkody:
• w kraju zdarzenia sprawdza (np. w Biurze Narodowym), jakie towarzystwo jest nominowanym korespondentem ubezpieczalni sprawcy i tam zgłasza szkodę (zarówno, gdy sprawca posiadał ZK jak i tylko OC)
• zgłasza szkodę ze swojego ubezpieczenia dobrowolnego (np. AC) z późniejszym regresem do sprawcy szkody
Kiedy należy wezwać Policję na miejsce zdarzenia?
• przy wypadku z ofiarami w ludziach,
• przy wypadku powstałym w okolicznościach nasuwających przypuszczenie, że zostało popełnione przestępstwo drogowe lub zagrażające bezpieczeństwu uczestnikom ruchu drogowego.
Termin na zgłoszenie: niezwłocznie
Podstawa prawna:
Art.16 ust.1 pkt.3) Ustawy z dnia 22-05-2003r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK
Czy mogę poruszać się pojazdem po szkodzie?
Pojazd uznany jest za jezdny, jeśli korzystanie z niego:
- nie zagraża bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie narusza porządku ruchu na drodze i nie naraża kogokolwiek na szkodę;
- nie zakłóca spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
- nie powoduje wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
- nie powoduje niszczenia drogi;
- zapewnia dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
- nie powoduje zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych.”
Pojazd uznany jest za niejezdny w przypadku gdy:
- nie można go uruchomić ze względu na uszkodzenia (a nie np. brak paliwa bądź innych płynów eksploatacyjnych, chyba że ich wyciek wiąże się z uszkodzeniem układu lub zbiornika);
- uszkodzony został układ hamulcowy- wszelkie uszkodzenia układu hamulcowego, jezdnego, chłodzenia, paliwowego wyłączają pojazd z ruchu;
- ma duże uszkodzenia mechaniczne po kolizji - pojazd niejezdny - przy tego typu uszkodzeniach, w przypadku, gdy uszkodzone zewnętrzne elementy blacharskie zawierają ostre elementy, szczególnie jeśli wystają poza obrys pojazdu, bądź uszkodzenia uniemożliwiają korzystanie z pojazdu (np. brak możliwości dostania się do pojazdu bądź jego opuszczenia w razie zagrożenia);
- zbite/zerwane lewe lusterko - pojazd niejezdny - w rozumieniu przepisów prawa jest to pojazd, który nie może zostać dopuszczony do ruchu. Niemniej z racji potężnej dysproporcji pomiędzy kosztem naprawy i jej pracochłonnością, a kosztem wynajmu pojazdu zastępczego istnieje konieczność ograniczenia możliwości wynajmu pojazdu. Jeśli to tylko lusterko to szkoda trafi na likwidację uproszczoną;
- uszkodzony został reflektor - jeśli reflektor jest przerysowany bądź nieznacznie przesunięty to pojazd uznajemy za jezdny. Uszkodzenie klosza reflektora może pojazd dyskwalifikować jeśli jest znaczne (ostre elementy) bądź uniemożliwia (np. w warunkach deszczu) użytkowanie reflektora (np. woda dostaje się do żarówki powodując jej przepalenie). W przypadku świateł przeciwmgłowych to pojazd jest niejezdny tylko wtedy gdy nie posiada żadnego światła tylnego tego typu. W praktyce sytuacja rzadka, bo światła przeciwmgłowe są w większości samochodów zespolone ze światłami tylnymi;
- jest pęknięta szyba - pojazd niejezdny - pod warunkiem, że uszkodzenie znajduje się w polu widzenia kierowcy (mniej więcej zakres pracy ramion wycieraczek);
- nie działają wycieraczki- pojazd niejezdny - o ile uszkodzone nie są jedynie wymienne pióra wycieraczek;
- uszkodzony został fotel kierowcy - jeśli uszkodzenie polega na wyrwaniu fotela przekręconego do nadwozia pojazdu, to jest on niejezdny, jeśli chodzi o możliwość jego regulacji, to tylko jeśli jest ona niemożliwa, a nie utrudniona. Brak działania systemów elektrycznych nie powoduje braku jezdności;
- po szkodzie świecą się kontrolki w pojeździe - możliwość kontynuowania jazdy określa kolor kontrolki (czerwone są alarmowe), aby dowiedzieć się jednak co do właściwej przyczyny należy zapoznać się z instrukcją pojazdu.
Otrzymałam wiadomość w sprawie, która mnie nie dotyczy. Co zrobić?
Należy poinformować o tym ERGO Hestię, za pomocą Infolinii bądź formularza kontaktowego znajdującego się na stronie internetowej www.ergohestia.pl.
Co z moją składką po szkodzie? Czy ubezpieczenie wzrośnie?
W celu ustalenia wysokości nowej składki, prosimy o bezpośredni kontakt ze swoim agentem.