Zdjęcie rzeźby

ECHO

bryła ukrytych znaczeń

Sztuka w ERGO Hestii

Sztuka jest obecna w ERGO Hestii niemal od początku jej istnienia. Na rynku finansowym jesteśmy nie tylko jednym z liderów rynku ubezpieczeń, ale również pionierem jeżeli chodzi o mecenat kultury i sztuki. Na polu sztuk wizualnych współpracujemy z najważniejszymi instytucjami zajmującymi się sztuką współczesną w kraju i za granicą.

W Sopocie, na terenie Parku Hestii można podziwiać prace utalentowanych artystów: mural Jarosława Flicińskiego, neon Katarzyny Kimak, rzeźbę „Przestrzenie” autorstwa Matěja Franka oraz “ECHO" Xawerego Wolskiego - rzeźbę ufundowaną przez Fundację Artystyczna Podróż Hestii z okazji 30-lecia działania naszej firmy.

Dzieło uznanego artysty, którego styl charakteryzuje prostota i abstrakcjonizm, pozwala dzięki nadanemu tytułowi uruchomić wyobraźnię widza. Autor w swojej bogatej twórczości podejmuje tematy związane z postrzeganiem czasu oraz przestrzeni zarówno w perspektywie codziennej, jak i pozazmysłowej używając znaków i nieoczywistych form. Tytułowe ECHO nie odnosi się tylko do słownikowego znaczenia słowa, ale przede wszystkim do jednostkowych doświadczeń czy refleksji.

Poszukiwania własnego głosu

Jest jedno pytanie, które nasuwa się w poszukiwaniu znaczeń tytułu rzeźby. Czy Echo powtarza tylko cudze słowa w myśl  mitologicznej  historii nimfy Echo, która została ukarana za swe podstępne działania utratą własnego głosu, czy ma też swój własny głos?

Echo, córka Eteru i Gai, leśna nimfa, która swoim gadulstwem odciągała uwagę Hery od śledzenia romansów jej boskiego małżonka Zeusa, została przez boginię srodze ukarana.  Odebrano jej bowiem możliwość mówienia. Odtąd mogła ona tylko powtarzać słowa wypowiedziane przez innych. Straszna kara być skazanym na powtarzanie wyłącznie cudzych słów….Pozbawiona głosu nimfa zakochała się w pięknym Narcyzie. Potrafiła wyznać mu miłość tylko przez same powtarzanie jego słów, on jednak ją odrzucił. Zrozpaczona nimfa spędziła resztę życia w samotności powoli umierając z miłości, tak, że pozostał z niej tylko sam powtarzający cudze słowa głos. Tajemnicą pozostaną niewypowiedziane przez nią uczucia.



echo rzeźba inne wydanie

trójczłonowa kompozycja mojej rzeźby nawiązuje do przysłowiowych trzech gracji, stanów naszej egzystencji: przeszłości, teraźniejszości i przyszłości zjednoczonych w jednej bryle o nieskończonych możliwościach rozwoju

Xawery Wolski



Czy ECHO Wolskiego jest nieme ? Czy odbija tylko głosy innych będąc zamkniętym w dwutonowej bryle brązu? Czy „bryła o nieskończonych możliwościach rozwoju” pozwoli wyzwolić i dostrzec różne scenariusze jej interpretacji? Odpowiedź jest w każdym z nas - widzów i odbiorców czasami wymagającego pola sztuki.  ECHO bezgłośnie otwiera wrota naszej wyobraźni. Od nas samych zależy czy je otworzymy czy pozostaniemy zamknięci stając się sami tylko echem cudzych słów.

Czytaj więcej

O autorze


W swoich pracach Xawery Wolski podejmuje tematy dotyczące natury czasu i przestrzeni w wymiarze ludzkim i metafizycznym. Artysta za pomocą znaków opowiada o tajemnicy i obszarze czasu, o pamięci i zapomnieniu, śmierci i odrodzeniu, o tradycji i kulturze, z której wyrósł.

Wykonuje rzeźby z naturalnych materiałów, takich jak ziemia, terakota, kamień, naturalne włókna i nasiona, tkany drut. Jego pierwsze samodzielne dzieło powstało w 1983 r. w Carrarze we Włoszech.

Urodzony w 1960 roku w Warszawie. W latach 1980–1983 studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, w 1984 w Academie des Beaux-Arts w Paryżu, a następnie w Nowym Jorku w Studio School of Drawing, Painting and Sculpture. Kontynuował studia w 1988 roku w Ecole des Beaux-Arts, Aix-en-Provence i w 1989 w Institut des Hautes Etudes en Arts Plastiques w Paryżu. Istotny wpływ na kształt jego postawy artystycznej miały: doświadczenie w pracy w marmurze zdobyte w latach 1985–1987 w Carrarze, studia artystyczne i antropologiczne zastosowań gliny w wyrobach ceramicznych i w architekturze w Peru i Meksyku, realizacje dla miast, muzeów i instytucji we Francji, USA i Meksyku (1999–2006), a także stypendium Ministra Kultury Francji i dwukrotnie The Pollock-Krasner Foundation w Nowym Jorku (1991, 2008).

Xavery

Miał On ponad siedemdziesiąt wystaw na całym świecie między innymi w:

  • Liu Haisu Art Museum, Szanghaj, Chiny;
  • Jim Thompson Arts Centre, Bangkok, Tajlandia;
  • Galeri Nasional Indonesia, Dżakarta, Indonezja;
  • Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa, Polska, Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku, Polska;
  • oraz w mieście Meksyku w:  Museo de Arte Carrillo Gil, Museo Tamayo, Museo de Arte Moderno, Museo Nacional de Arte.

Jego prace znajdują się w kolekcjach prywatnych i publicznych w Polsce, Francji, Hiszpanii, USA, Argentynie, Peru, Meksyku, Niemczech, Belgii, Szwajcarii i Włoszech, a monumentalne rzeźby wzbogacają przestrzeń publiczną miast na kilku kontynentach – są to m.in.:

  • Infinity Chains ( Cross Border Xpress, San Diego, USA, 2017),
  • Krople (Artwalk, Miami, 2005),
  • Kolumna (Museo de Arte de Zapopan, Guadalajara, 2003),
  • Łańcuchy (Museo Rufino Tamayo, Meksyk, 1999).