Powódź 2024 –
jak zgłosić szkodę i uzyskać pomoc finansową?
Powódź 2024 w Polsce – dlaczego warto już zgłosić szkodę ubezpieczeniową?
Zmagasz się ze skutkami trwającej powodzi? Sprawdź, w jaki sposób postępować w obliczu zagrożenia oraz jak zgłosić szkodę ubezpieczeniową.
Wielu mieszkańców południowej Polski zmaga się obecnie ze skutkami powodzi. Intensywne opady deszczu doprowadziły do wystąpienia rzek z brzegów, zalewając domy, drogi i pola uprawne. Wiele osób musiało ewakuować się ze swoich domów, a skala zniszczeń jest ogromna. Służby ratunkowe pracują bez przerwy, aby zapewnić bezpieczeństwo mieszkańcom i minimalizować straty materialne.
W tym czasie bardzo ważne jest także możliwie szybkie zgłoszenie szkody ubezpieczeniowej. Pomagają w tym ubezpieczyciele, uruchamiając uproszczone ścieżki likwidacji szkód dla poszkodowanych. Warto skontaktować się towarzystwem ubezpieczeniowym jak najszybciej, aby przyspieszyć proces otrzymania odszkodowania i rozpocząć odbudowę zniszczonych mienia.
Jak postępować w obliczu zagrożenia powodziowego?
W wielu miejscowościach w południowej części Polski zagrożenie powodziowe wciąż jest realne, a służby i mieszkańcy przygotowują się na nadejście fali kulminacyjnej.
Jak postępować w obliczu zagrożenia powodziowego?
- Jeśli potrzebujesz pomocy, skorzystaj z numeru alarmowego 112.
- Słuchaj komunikatów i poleceń służb porządkowych.
- Staraj się śledzić na bieżąco prognozy i ostrzeżenia hydrologiczne oraz meteorologiczne.
- Zadbaj o to, by zawsze mieć przy sobie naładowany telefon komórkowy.
- Bądź w gotowości do ewakuacji – w przypadku odmowy możesz nie uzyskać niezbędnej pomocy na czas.
- Unikaj okolic zbiorników wodnych i wezbranych rzek.
Jeśli to możliwe, dzieci i osoby starsze odeślij w bezpieczne miejsce. Jeśli nie – zadbaj o to, by wszyscy domownicy wiedzieli, jak postępować w razie powodzi. Wyznacz drogi ewakuacji oraz naucz odłączania źródeł energii, gazu i wody.
Lista numerów alarmowych, o których należy pamiętać
- 112 – numer alarmowy,
- 999 – pogotowie ratunkowe,
- 998 – straż pożarna,
- 997 – policja,
- 994 – pogotowie wodociągowe,
- 993 – pogotowie cieplne,
- 992 – pogotowie gazowe
- 991 – pogotowie energetyczne.
Jak wezwać pomoc w przypadku powodzi?
W przypadku braku dostępu do telefonu pomoc możesz także wezwać w następujący sposób:
wywieszając flagę lub kawałek materiału o określonym kolorze:
- biała flaga – potrzeba ewakuacji,
- czerwona flaga – potrzeba pomocy medycznej,
- niebieska flaga – potrzeba wody i żywności.
Jeśli w okolicy znajduje się śmigłowiec, możesz także wezwać pomoc za pomocą gestów. Uniesienie rąk w górę na znak litery Y oznacza wezwanie pomocy.
Jak zabezpieczyć dobytek?
Przygotowując się na nadejście fali, zabezpiecz budynek przy pomocy worków piaskiem. Jeśli masz taką możliwość, wszystkie wartościowe rzeczy przenieś na wyższe piętra. Wyznacz bezpieczne i dostępne miejsce, w którym przechowasz lekarstwa, dowody tożsamości, pieniądze, niezbędne dokumenty oraz polisy ubezpieczeniowe. Przygotuj odpowiednią odzież, koce, latarki oraz środki higieniczne. Warto także zaopatrzyć się w wodę i żywność – zwłaszcza taką o długim okresie przydatności do spożycia.
Jeśli posiadasz gospodarstwo rolne, zadbaj odpowiednio wcześnie o ewakuację zwierząt hodowlanych. Najlepiej zorganizować pomoc od razu po ogłoszeniu alarmu powodziowego. Paszę dla zwierząt także należy odpowiednio zabezpieczyć – najlepiej przenieść ją w miejsce niezagrożone zalaniem. Tak samo postępuj z wszelkimi niebezpiecznymi substancjami – pestycydami, środkami owadobójczymi, farbami i środkami chemicznymi.
W obliczu powodzi przydatny może okazać się sprzęt pływający, m.in. łodzie, pontony. Jeśli posiadasz takie wyposażenie, zadbaj o jego sprawność. Korzystaj z niego wyłącznie w sytuacji zagrożenia życia.
Jak zgłosić szkodę powodziową?
W obliczu zagrożenia powodziowego uruchomiliśmy uproszczoną procedurę zgłaszania szkód.
Możesz to zrobić na dwa sposoby:
- korzystając z formularza zgłoszeniowego online,
- dzwoniąc pod numer 801 107 107 lub 58 555 55 55.
Dzięki temu skrócisz czas potrzebny na skuteczne zgłoszenie i likwidację szkód. Nasi konsultanci skontaktują się z Tobą tak szybko, jak to możliwe.
Co będzie niezbędne do zgłoszenia szkody?
Do uzupełnienia formularza i rozmowy z konsultantem potrzebne będą:
- numer polisy – w lewym górnym rogu umowy ubezpieczeniowej,
- numer PESEL lub REGON,
- adres e-mail.
Pamiętaj o zabezpieczeniu mienia
Pamiętaj o dokładnym zabezpieczeniu dobytku zarówno przed powodzią, jak i po przejściu fali. W ten sposób unikniesz dodatkowych uszkodzeń, które mogą przyczynić się do zwiększenia strat. Postępuj według zaleceń z poprzedniego akapitu.
Sfotografuj wszystkie uszkodzenia
Dokumentacja zdjęciowa jest konieczna do dokładnego oszacowania szkód. Zdjęcia uszkodzeń możesz dołączyć do formularza zgłoszeniowego online. W przypadku, gdy woda wdarła się do Twojej nieruchomości, warto dodać też informację o jej wymiarach. Spróbuj też oszacować poziom wody w budynku.
Pamiętaj, by zdjęcia wykonać, zanim przystąpisz do sprzątania i naprawy uszkodzeń. Zachowaj je także do momentu uzyskania odszkodowania od ubezpieczyciela.
Spróbuj oszacować poniesione straty
Podczas porządkowania spróbuj przygotować wykaz poniesionych strat. Możesz w nim zawrzeć mienie utracone lub zniszczone w wyniku powodzi. Spróbuj także orientacyjnie określić jego wartość.
Na bieżąco zbieraj też dokumenty potwierdzające poniesione koszty, m.in. rachunki i faktury. W momencie rozmowy z konsultantem ubezpieczeniowym przygotuj numer konta bankowego do wypłaty odszkodowania.
Dowiedz się więcej
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat zgłoszenia szkód w związku z powodzią?
Wejdź na stronę: https://www.ergohestia.pl/sytuacja-powodziowa/ lub zadzwoń na infolinię pod numerem 801 107 107 lub 58 555 55 55. Z uwagi na sytuację powodziową wydłużamy działanie infolinii od 8:00 do 20:00. Jeśli posiadasz ubezpieczenie assistance, możesz skorzystać też z infolinii dostępnej całą dobę.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat procesu zgłaszania szkód, odwiedź stronę: https://www.ergohestia.pl/obsluga/dom-i-mieszkanie/.