
11 czerwca 2025
Czym jest overbooking
Co zrobić, gdy do niego dojdzie
Niespodziewany problem w podróży
Podczas podróży samolotem i rezerwowania noclegów w popularnych obiektach hotelowych możesz spotkać się ze zjawiskiem overbookingu. To spory problem, szczególnie kiedy całą podróż masz dopiętą na ostatni guzik. Overbooking najczęściej spotykany jest w przypadku linii lotniczych. A więc na czym polega i czy możesz liczyć na odszkodowanie z tego tytułu? Skorzystaj z poradnika.
Co to jest overbooking
Overbooking to celowe dawanie możliwości rezerwacji większej liczby miejsc niż faktycznie jest dostępna. Linie lotnicze czy hotele zakładają możliwość, że część pasażerów i gości się nie pojawi.
Z taką sytuacją najczęściej spotkasz się na lotniskach lub w hotelach. Całe zjawisko polega na tym, że firma sprzeda więcej miejsc, niż ma dostępnych. Niestety wiąże się to ze sporym stresem, opóźnieniem podróży albo koniecznością całkowitej zmiany swoich planów urlopowych.
W praktyce overbooking może oznaczać, że nie polecisz o czasie albo nie dostaniesz pokoju w wybranym hotelu i konkretnym terminie. Czasem linia lotnicza oferuje inną godzinę lotu, hotel – nocleg gdzie indziej. Możesz uzyskać rekompensatę, ale nie zawsze wynagrodzi to stracony czas. Taka sytuacja potrafi zepsuć cały wyjazd.
Warto mieć świadomość, że overbooking w samolocie lub hotelu to w pełni legalne działania. Przewoźnicy i właściciele hoteli redukują w ten sposób koszty związane z nieobecnością gości lub pasażerów.
W efekcie, firmy stosujące taką praktykę mają konkretne zobowiązania wobec klientów dotkniętych overbookingiem. To m.in. obowiązek zapewnienia opieki, zaoferowania alternatywy lub zwrotu kosztów, wypłaty odszkodowania pieniężnego w określonych sytuacjach.
Overbooking w samolocie – co zrobić, gdy zabraknie miejsca
Jeśli podczas przyjazdu na lotnisko okaże się, że padłeś ofiarą overbookingu, niestety nie zostaniesz wpuszczony na pokład. Zarezerwowane miejsca zostały przydzielone innym pasażerom, a więc są już zajęte. Jeśli nie chcesz paść ofiarą overbookingu w samolocie, staraj się pojawiać na odprawie bagażowej jak najwcześniej.
Jak należy zachować się w takiej sytuacji? Skorzystaj z kilku przydatnych wskazówek:
Nie zgadzasz się? Masz prawo do odszkodowania – jeśli nie polecisz z powodu braku miejsca i nie zrobiłeś nic niezgodnego z zasadami (np. nie spóźniłeś się), linia jest zobowiązana wypłacić Ci pieniądze. Może to być od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.
Poproś o alternatywny lot – przewoźnik ma obowiązek zaproponować Ci inny lot do celu. Zależnie od dostępności, może to być jeszcze tego samego dnia albo później.
- Zadbaj o podstawowe potrzeby – jeśli musisz czekać wiele godzin, linia jest zobowiązana jest zapewnić Ci coś do jedzenia, picia, dostęp do toalety, a w razie potrzeby nawet nocleg.
- Domagaj się dokumentu potwierdzającego sytuację – poproś obsługę o pisemne potwierdzenie odmowy wejścia na pokład. Może się przydać przy składaniu reklamacji.
- Zachowaj wszystkie rachunki – jeśli sam musisz coś kupić (np. jedzenie, hotel), trzymaj paragony. Możesz ubiegać się o zwrot kosztów.
Finalnie możesz też złożyć reklamację, jeśli uważasz, że overbooking w samolocie odbył się niezgodnie z przepisami. Jeśli linie lotnicze nie odpowiedzą na Twoją skargę w ciągu 30 dni, możesz skierować sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Odszkodowanie za overbooking – jakie prawa przysługują pasażerom
Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów wskazuje na następujące przepisy:
- linie lotnicze muszą najpierw szukać ochotników do rezygnacji z lotu,
- ochotnicy mają prawo do rekompensaty i wyboru między zwrotem pieniędzy, a nowym lotem,
- pasażerowie, którym odmówiono wejścia na pokład, muszą dostać zwrot za bilet lub alternatywną trasę,
- w czasie oczekiwania na kolejny lot pasażerowie mają prawo do opieki,
- osoby, które zgodziły się dobrowolnie zrezygnować z lotu, też mają prawo do zwrotu lub zmiany trasy,
- linie lotnicze muszą informować o odwołaniach przed planowanym odlotem,
- pasażerowie powinni dostać nowe propozycje podróży możliwe do zaakceptowania.
Jeśli zrezygnujesz z lotu jako ochotnik:
- otrzymasz korzyści uzgodnione z linią lotniczą – np. vouchery na przyszłe loty lub punkty w programie lojalnościowym,
- zwrot pełnej ceny biletu lub propozycję zmiany trasy,
- opiekę na lotnisku – linia musi zapewnić posiłki, napoje, ewentualnie hotel.
Jeśli odmówiono Ci wejścia wbrew Twojej woli:
- otrzymasz zwrot kosztów lub zmianę trasy – Ty możesz o tym zdecydować,
- odszkodowanie – możesz otrzymać rekompensatę od linii lotniczych,
- opieka (posiłki, nocleg, kontakt telefoniczny) – wszystko na koszt przewoźnika.
Jeśli linia nie poinformuje Cię o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem, należy Ci się odszkodowanie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przyczyną były wyjątkowe okoliczności, np. złe warunki pogodowe.
Overbooking w hotelu – co zrobić, gdy zabraknie miejsca
Zjawisko overbookingu w hotelach zdarza się rzadziej niż w samolotach, ale jednak musisz się liczyć z takim ryzykiem podczas podróży. To oznacza, że do obiektu sprzedano więcej rezerwacji niż jest wolnych pokoi w konkretnym terminie.
Jeśli po przyjeździe okazuje się, że nie masz zapewnionego miejsca, poproś obsługę o natychmiastowe wyjaśnienie sytuacji. Masz prawo oczekiwać, że hotel znajdzie Ci inny nocleg – w obiekcie o podobnym lub wyższym standardzie, na jego koszt.
Możesz też negocjować dodatkowe korzyści, np. darmową kolację, transport czy rabat na przyszły pobyt. Warto poprosić o pisemne potwierdzenie sytuacji – może być podstawą do ubiegania się o rekompensatę za overbooking.
Jak uniknąć problemów związanych z overbookingiem
- Przestrzegaj terminów – dotrzymuj czasów odprawy i wejścia na pokład/meldunku w hotelu, by uniknąć odmowy za spóźnienie.
- Rozważ taryfę – tańsza taryfa lotnicza może oznaczać nieco większe ryzyko selekcji do odmowy wejścia na pokład, ale Twoje prawa (odszkodowanie, opieka, wybór zwrot/przebukowanie) pozostają takie same.
- Dokumentuj i sprawdzaj – zawsze miej przy sobie potwierdzenie rezerwacji.
- Poznaj swoje prawa – to najważniejsze. Wiedza o prawie do odszkodowania, opieki czy wyboru pomiędzy zwrotem kosztów, a zmianą trasy pozwoli Ci skutecznie zareagować w razie problemów z overbookingiem.
Co zrobić, gdy spotka Cię overbooking? Krok po kroku
W obliczu overbookingu pamiętaj, że linie lotnicze muszą na początek znaleźć pasażerów, którzy dobrowolnie zmienią swoje plany w zamian za stosowną rekompensatę.
A więc krok po kroku:
- poproś o dokumenty, które potwierdzą odmowę przyjęcia Cię na pokład samolotu lub hotelu;
- zachowaj wszystkie rachunki i potwierdzenia rezerwacji do wglądu;
- złóż reklamację do właściciela hotelu lub linii lotniczej i poczekaj na odpowiedź – najczęściej do 30 dni.
Niniejsza informacja jest materiałem marketingowym Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A.