overbooking na lotnisku

11 czerwca 2025

Czym jest overbooking

Co zrobić, gdy do niego dojdzie

Niespodziewany problem w podróży

Podczas podróży samolotem i rezerwowania noclegów w popularnych obiektach hotelowych możesz spotkać się ze zjawiskiem overbookingu. To spory problem, szczególnie kiedy całą podróż masz dopiętą na ostatni guzik. Overbooking najczęściej spotykany jest w przypadku linii lotniczych. A więc na czym polega i czy możesz liczyć na odszkodowanie z tego tytułu? Skorzystaj z poradnika.

  1. Co to jest overbooking
  2. Overbooking w samolocie – co zrobić, gdy zabraknie miejsca
  3. Odszkodowanie za overbooking – jakie prawa przysługują pasażerom
  4. Overbooking w hotelu – co zrobić, gdy zabraknie miejsca
  5. Jak uniknąć problemów
  6. Co zrobić, gdy spotka Cię overbooking? Krok po kroku

Co to jest overbooking

Overbooking to celowe dawanie możliwości rezerwacji większej liczby miejsc niż faktycznie jest dostępna. Linie lotnicze czy hotele zakładają możliwość, że część pasażerów i gości się nie pojawi.

Z taką sytuacją najczęściej spotkasz się na lotniskach lub w hotelach. Całe zjawisko polega na tym, że firma sprzeda więcej miejsc, niż ma dostępnych. Niestety wiąże się to ze sporym stresem, opóźnieniem podróży albo koniecznością całkowitej zmiany swoich planów urlopowych.

W praktyce overbooking może oznaczać, że nie polecisz o czasie albo nie dostaniesz pokoju w wybranym hotelu i konkretnym terminie. Czasem linia lotnicza oferuje inną godzinę lotu, hotel – nocleg gdzie indziej. Możesz uzyskać rekompensatę, ale nie zawsze wynagrodzi to stracony czas. Taka sytuacja potrafi zepsuć cały wyjazd.

Warto mieć świadomość, że overbooking w samolocie lub hotelu to w pełni legalne działania. Przewoźnicy i właściciele hoteli redukują w ten sposób koszty związane z nieobecnością gości lub pasażerów.

W efekcie, firmy stosujące taką praktykę mają konkretne zobowiązania wobec klientów dotkniętych overbookingiem. To m.in. obowiązek zapewnienia opieki, zaoferowania alternatywy lub zwrotu kosztów, wypłaty odszkodowania pieniężnego w określonych sytuacjach.

Overbooking w samolocie – co zrobić, gdy zabraknie miejsca

Jeśli podczas przyjazdu na lotnisko okaże się, że padłeś ofiarą overbookingu, niestety nie zostaniesz wpuszczony na pokład. Zarezerwowane miejsca zostały przydzielone innym pasażerom, a więc są już zajęte. Jeśli nie chcesz paść ofiarą overbookingu w samolocie, staraj się pojawiać na odprawie bagażowej jak najwcześniej.

Jak należy zachować się w takiej sytuacji? Skorzystaj z kilku przydatnych wskazówek:

Nie zgadzasz się? Masz prawo do odszkodowania – jeśli nie polecisz z powodu braku miejsca i nie zrobiłeś nic niezgodnego z zasadami (np. nie spóźniłeś się), linia jest zobowiązana wypłacić Ci pieniądze. Może to być od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy.

Poproś o alternatywny lot – przewoźnik ma obowiązek zaproponować Ci inny lot do celu. Zależnie od dostępności, może to być jeszcze tego samego dnia albo później.

  1. Zadbaj o podstawowe potrzeby – jeśli musisz czekać wiele godzin, linia jest zobowiązana jest zapewnić Ci coś do jedzenia, picia, dostęp do toalety, a w razie potrzeby nawet nocleg.
  2. Domagaj się dokumentu potwierdzającego sytuację – poproś obsługę o pisemne potwierdzenie odmowy wejścia na pokład. Może się przydać przy składaniu reklamacji.
  3. Zachowaj wszystkie rachunki – jeśli sam musisz coś kupić (np. jedzenie, hotel), trzymaj paragony. Możesz ubiegać się o zwrot kosztów.

Finalnie możesz też złożyć reklamację, jeśli uważasz, że overbooking w samolocie odbył się niezgodnie z przepisami. Jeśli linie lotnicze nie odpowiedzą na Twoją skargę w ciągu 30 dni, możesz skierować sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

odwołany lot

Odszkodowanie za overbooking – jakie prawa przysługują pasażerom

Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. ustanawiające wspólne zasady odszkodowania i pomocy dla pasażerów w przypadku odmowy przyjęcia na pokład albo odwołania lub dużego opóźnienia lotów wskazuje na następujące przepisy:

  • linie lotnicze muszą najpierw szukać ochotników do rezygnacji z lotu,
  • ochotnicy mają prawo do rekompensaty i wyboru między zwrotem pieniędzy, a nowym lotem,
  • pasażerowie, którym odmówiono wejścia na pokład, muszą dostać zwrot za bilet lub alternatywną trasę,
  • w czasie oczekiwania na kolejny lot pasażerowie mają prawo do opieki,
  • osoby, które zgodziły się dobrowolnie zrezygnować z lotu, też mają prawo do zwrotu lub zmiany trasy,
  • linie lotnicze muszą informować o odwołaniach przed planowanym odlotem,
  • pasażerowie powinni dostać nowe propozycje podróży możliwe do zaakceptowania.

Jeśli zrezygnujesz z lotu jako ochotnik:

  • otrzymasz korzyści uzgodnione z linią lotniczą – np. vouchery na przyszłe loty lub punkty w programie lojalnościowym,
  • zwrot pełnej ceny biletu lub propozycję zmiany trasy,
  • opiekę na lotnisku – linia musi zapewnić posiłki, napoje, ewentualnie hotel.

Jeśli odmówiono Ci wejścia wbrew Twojej woli:

  • otrzymasz zwrot kosztów lub zmianę trasy – Ty możesz o tym zdecydować,
  • odszkodowanie – możesz otrzymać rekompensatę od linii lotniczych,
  • opieka (posiłki, nocleg, kontakt telefoniczny) – wszystko na koszt przewoźnika.

Jeśli linia nie poinformuje Cię o odwołaniu lotu z wyprzedzeniem, należy Ci się odszkodowanie. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy przyczyną były wyjątkowe okoliczności, np. złe warunki pogodowe.

Overbooking w hotelu – co zrobić, gdy zabraknie miejsca

Zjawisko overbookingu w hotelach zdarza się rzadziej niż w samolotach, ale jednak musisz się liczyć z takim ryzykiem podczas podróży. To oznacza, że do obiektu sprzedano więcej rezerwacji niż jest wolnych pokoi w konkretnym terminie.

Jeśli po przyjeździe okazuje się, że nie masz zapewnionego miejsca, poproś obsługę o natychmiastowe wyjaśnienie sytuacji. Masz prawo oczekiwać, że hotel znajdzie Ci inny nocleg – w obiekcie o podobnym lub wyższym standardzie, na jego koszt.

Możesz też negocjować dodatkowe korzyści, np. darmową kolację, transport czy rabat na przyszły pobyt. Warto poprosić o pisemne potwierdzenie sytuacji – może być podstawą do ubiegania się o rekompensatę za overbooking.

Jak uniknąć problemów związanych z overbookingiem

  1. Przestrzegaj terminów – dotrzymuj czasów odprawy i wejścia na pokład/meldunku w hotelu, by uniknąć odmowy za spóźnienie.
  2. Rozważ taryfę – tańsza taryfa lotnicza może oznaczać nieco większe ryzyko selekcji do odmowy wejścia na pokład, ale Twoje prawa (odszkodowanie, opieka, wybór zwrot/przebukowanie) pozostają takie same.
  3. Dokumentuj i sprawdzaj – zawsze miej przy sobie potwierdzenie rezerwacji.
  4. Poznaj swoje prawa – to najważniejsze. Wiedza o prawie do odszkodowania, opieki czy wyboru pomiędzy zwrotem kosztów, a zmianą trasy pozwoli Ci skutecznie zareagować w razie problemów z overbookingiem.

Co zrobić, gdy spotka Cię overbooking? Krok po kroku

W obliczu overbookingu pamiętaj, że linie lotnicze muszą na początek znaleźć pasażerów, którzy dobrowolnie zmienią swoje plany w zamian za stosowną rekompensatę.

A więc krok po kroku:

  1. poproś o dokumenty, które potwierdzą odmowę przyjęcia Cię na pokład samolotu lub hotelu;
  2. zachowaj wszystkie rachunki i potwierdzenia rezerwacji do wglądu;
  3. złóż reklamację do właściciela hotelu lub linii lotniczej i poczekaj na odpowiedź – najczęściej do 30 dni.


Niniejsza informacja jest materiałem marketingowym Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A.