APH

Fundacja Artystyczna Podróż Hestii zaprasza dorosłych i dzieci na cykl „spotkań ze sztuką” online!

W tej wyjątkowej dla nas wszystkich sytuacji, przyłączając się do ogólnopolskiej akcji #zostanwdomu, Fundacja APH i ERGO Hestia zapraszają dorosłych i ich dzieci na cykl „spotkań ze sztuką” online.

Sztuka wyzwala wiele emocji, działa na nas bardzo intensywnie i powoduje, że potrafimy zapomnieć o naszych problemach i zmartwieniach. Nie ma jednego sposobu na takie katharsis, bo każdy z nas dostrzega inne wartości w muzyce, w malarstwie czy w literaturze. Każdy z nas inaczej podchodzi do jednego dzieła i każdy czuje coś odmiennego. Jednak tym oczyszczeniem jest z pewnością odzyskanie siły i energii do działania, pozbycie się złych myśli i rozświetlenie własnego umysłu. Dzięki sztuce odrywamy się od naszej rzeczywistości i zagłębiamy się w świat, który pokazuje nam artysta. Przeżywamy, cieszymy się, smucimy, ale te wszystkie emocje dają nam po chwili spokój i ulgę. Wystarczy oderwać się na chwilę od tego, co dzieje się dookoła nas i pozwolić czyjejś historii zawładnąć naszym umysłem. Po takiej krótszej lub dłuższej sesji poczujemy się lepiej. Będziemy mieli lżejsze myśli, szersze spojrzenie na świat i lepszą umiejętność radzenia sobie z problemami.

Wstęp jest bezpłatny i otwarty dla wszystkich. Zapraszamy >>tutaj<<

Harmonogram wykładów:

Ikony polskiego designu, 4.06 (czwartek), godz. 19:00

PRL był okresem kontrastów: z jednej strony niedobory zaopatrzenia i „bylejakość” codzienności, z drugiej jednak strony to czas, w którym rozwinęły się wyjątkowe inicjatywy artystyczne. Celem Instytut Wzornictwa Przemysłowego było dostarczenie „piękna na co dzień dla wszystkich”. Działania podjęte przez Instytut doprowadziły do rozwoju designu, unikalnego na skalę światową – proste, abstrakcyjne formy stosowane były zarówno w sztuce użytkowej jak i elementach dekoracyjnych. Obecnie, figurki ćmielowskie czy wazony zaprojektowane przez Horbowego są niezwykle pożądane nie tylko przez kolekcjonerów – wyszukujemy prlowskich wytworów na licznych aukcjach i portalach internetowych, bo idealnie pasują do naszych współczesnych mieszkań. Co sprawia, że mimo upływu lat nadal pożądamy talerzy, kieliszków, serwisów kawowych wykonywanych w latach 50, 60 czy 70? Podczas spotkania wybierzemy się wspólnie w wyjątkową podróż w czasie, starając się przy okazji znaleźć odpowiedź na pytanie, czym jest tak naprawdę „dobry design”.

Dlaczego czerwone samochody są najszybsze?, 8.06 (poniedziałek), godz. 19:00

Kolor czerwony kojarzy nam się z odwagą, bezkompromisowością i szybkością. Dlaczego? Czy fakt ten jest spowodowany jedynie oddziaływaniem barwy na naszą percepcję, czy może ma to związek z początkiem rozwoju motoryzacji? Patrząc na historię marek motoryzacyjnych szybko dostrzeżemy, że większość z nich od początku swojego istnienia aktywnie współpracowała z artystami. Nie chodziło jedynie o typowe współprace komercyjne, ale budowanie spójnej strategii marki, o innowacyjny i odważny sposób myślenia twórców, który wielokrotnie na przestrzeni wieków inspirował inżynierów do działania. Renault, Citroen, Rolls Royce, czy Mercedes tworzyły tożsamość swoich marek we współpracy z artystami - wspólnie podejmowane przez świat biznesu i sztuki realizacje zaowocowały nie tylko ponadczasowymi modelami, ale również unikatowym doświadczeniem.

Katarzyna Kobro i Władysław Strzemiński, 9.06 (wtorek), godz. 19:00

Katię von Kobro w dużej mierze ukształtowała rewolucja bolszewicka - nie do końca wiedziała jak wdrożyć nowe ideały w życie codzienne to doskonale odnalazła się w ówczesnej rzeczywistości kulturowej. Sama pisała: „Moja rzeźba nie jest tym, czego by chcieli w swych salonach zbankrutowani i spatynowani fabrykanci”. Spotkanie ze Strzemińskim było przypadkowe: ona, sanitariuszka w moskiewskim szpitalu poznaje rannego i okaleczonego Polaka. Nawiązują ze sobą relację, razem decydują się na rozpoczęcie studiów na moskiewskiej APS. Razem utrzymali kontakt z Malewiczem, El Lissitzkym, razem zajęli się tworzeniem nowych, awangradowych manifestów. Ciężko odpowiedzieć na pytanie, kto zaczął pierwszy: Strzemiński czy Kobro? Kto na kogo wpływał i w jaki sposób? Czy można w tej relacji mówić o wzajemnych inspiracjach, czy może o ciągłej walce dwóch niezwykle silnych charakterów?

Doświadczanie historii, czyli jak sztuka wzbogaca marki luksusowe, 15.06 (poniedziałek), godz. 19:00

Czemu pożądamy konkretnego przedmiotu? Dlaczego niektóre produkty wydają się nam lepsze od innych a ich cena nie odstrasza, a wręcz przeciwnie, zwiększa wartość pożądanego obiektu?  Marki produkujące dobra luksusowe  skupiają się przede wszystkim na projektowaniu doświadczeń - poprzez swoją historię, aktywną współpracę z artystami wzbudzają w odbiorcach emocje,podobne do tych które odczuwamy patrząc na dzieła sztuki. Świat sztuki i świat dóbr luksusowych jest zresztą bardzo podobny, a granice pomiędzy jednym i drugim ciągle się zacierają. Marki inwestują nie tylko w emocje i zaangażowanie swoich odbiorców, ale także chcą mieć realny wpływ na kulturę i współczesny świat - Fondazione Prada czy Louis Vuitton Foundation przypominają niezwykle nowoczesne ośrodki kultury, a kampanie Gucci garściami czerpią z dzieł dawnych mistrzów, tworząc tym samym grupę świadomych odbiorców. Ale czym tak naprawdę jest "luksus" i czy w post pandemicznym świecie możemy mówić o "doświadczaniu luksusu" w tradycyjnym znaczeniu tego słowa? Jak zmieni się rynek sztuki i rynek dóbr luksusowych? Na podstawie najlepszych realizacji postaramy się znaleźć odpowiedzi na te niezwykle aktualne pytania.

Witkacy i Jadwiga Witkiewicz, 16.06 (wtorek), godz. 19:00

Jadwiga zachwycała otoczenie burzą loków, czarnym spojrzeniem i przede wszystkim demonicznym charakterem, który przykuł uwagę Witkacego. Nina (bo tak nazywali ją wszyscy) była kuzynką Kossaków, świat artystyczny nie był jej obcy. Wikacy pokochał Ninę tak, jak swoją sztukę: totalnie, szalenie, czego efektem był skromny ślub zatajony przed rodziną panny młodej. Choć Witkacy wielokrotnie w listach wyznawał żonie nieskończoną miłość, zapewniał ją o swoim gorącym uczuciu, zaznaczał przy tym jednak, że monogamia nie jest jego ulubionym stylem życia. Jak skończyła się relacja Niny i Stanisława? Zapraszamy na spotkanie z przedziwnym, fantastycznym i dzikim światem Stanisława i Jadwigi Witkiewiczów.

Zamieszkaj w dziele sztuki. Artystyczne spojrzenie na nieruchomości i przestrzeń miejską, 18.06 (czwartek), godz. 19:00

Wielkie miasta i na Zachodzie, i w Polsce, od wielu lat przeżywają boom budowlany. Nowych inwestycji przybywa, a tkanka miejska z roku na rok coraz mocniej się zagęszcza. Wśród bardziej świadomych społeczeństw narasta jednak znużenie ilością, która nie idzie w parze z jakością. Jak więc budować tak, by w centrum zainteresowania ponownie znalazł się człowiek i jego doświadczenie, a nie zyski z powierzchni użytkowej? Z pomocą branży nieruchomości przychodzi sztuka. Zmieniają się trendy, rosną aspiracje społeczeństwa, a w ślad za nimi wzrasta wrażliwość na estetykę i sztukę. Dostrzega to także rynek deweloperski, który coraz częściej angażuje artystów do współtworzenia projektów mieszkaniowych. Sztuka i biznes to nierozłączna para, która pomaga budować pozytywny wizerunek miast, tworząc atrakcyjną przestrzeń do życia i pracy.

Sztuka projektowania przyszłości. Art branding i nowe technologie, 22.06 (poniedziałek), godz. 19:00

Miłośnicy sztuki współczesnej doskonale wiedzą, że domeną twórczości artystycznej już dawno przestały być tylko sztaluga, pędzel i farba olejna. Już od połowy XIX wieku najbardziej postępowi artyści sięgają po najnowsze technologie swoich czasów: fotografię, wideo, internet czy – ostatnio – VR (wirtualną rzeczywistość). Ale czy działa to także w drugą stronę? Czy firmy z branży nowych technologii mogą czerpać narzędzia, inspiracje i rozwiązania ze świata sztuki? Co wspólnego z „artworldem” mają twórcy aplikacji o globalnym zasięgu, takich jak Spotify, Airbnb czy Kickstarter? Jak ze sztuki korzysta światowy gigant branży elektronicznej, Apple Inc.?

Kolekcje korporacyjne, 25.06 (czwartek), godz. 19:00

Kiedy myślimy o siedzibach firm i korporacji najczęściej przed oczami pojawia się nam nudna "przestrzeń biurowa" - z ikeowskim biurkiem, obrotowym krzesłem i wykładziną na podłodze. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę, że niektórym biurom bliżej do galerii sztuki niż do przestrzeni biznesowej. Firmy na całym świecie korzystają z potencjału sztuki i współpracy z artystami - nie polega ona jedynie na ozdobieniu ścian dziełami sztuki, ale na stworzeniu we współpracy z twórcą inspirującej, motywującej do działania przestrzeni, w której pracownicy będą mogli rozwinąć w pełni swój potencjał. Podobne zadanie pełnią kolekcje, eksponowane we wnętrzach firm. Tworzenie kolekcji nie służy jedynie budowaniu kapitału inwestycyjnego przedsiębiorstw - często poszczególne elementy zbioru są wynikiem wieloletniej współpracy firmy z artystą, odpowiedzialnym za tworzenie tożsamości marki. Jak tworzone są największe kolekcje na świecie? Czy korporacja może współpracować z muzeami i galeriami na całym świecie? Podczas spotkania udamy się w podróż po fascynującym świecie sztuki i biznesu.





Nie mogliście ucestniczyć w spotkaniu na żywo? Wykład pt. Uczta dla zmysłów: Raporty Roczne ERGO Hestii, który prowadziła Magdalena Kąkolewska, Prezes Artystycznej Podróży Hestii i Dyrektor ds. Art Brandingu w ERGO Hestii, został zarejestrowany i możecie zobaczyć go tutaj:











Używasz starej wersji przeglądarki internetowej!

Używasz starej wersji przeglądarki internetowej, aby korzystać z wszystkich funkcjonalności strony pobierz nowszą wersję przeglądarki. Obsługujemy Internet Explorer 11, Firefox 25, Chrome 30, Edge 25, Safari i nowsze wersje tych przeglądarek

×