co to są opony typu run flat

3 grudnia 2025

Opony run flat –

co to za rodzaj ogumienia?

autorka artykułu

Paulina Brazulewicz

Główny Specjalista ds. Wsparcia Merytorycznego

Jak wybrać odpowiednie opony?

Dobór odpowiednich opon do samochodu to konieczność, jeśli chcesz podróżować bezpiecznie, komfortowo i z gwarancją, że Twój pojazd zachowuje wszystkie właściwości jezdne deklarowane przez producenta. Na rynku jest wiele rodzajów ogumienia samochodowego, a jednym z typów są opony run flat. Co to takiego i jak rozpoznać, że masz właśnie ten typ opony? Przejdź do poradnika i poznaj cechy charakteryzujące ogumienie run flat.

  1. Opony run flat – co to jest?
  2. Jak rozpoznać opony typu run flat? Oznaczenia opon
  3. Run flat, a zwykłe opony – jakie są różnice?
  4. Jak jeździć na oponie run flat po utracie ciśnienia?
  5. Dla kogo opony run flat będą dobrym wyborem?
  6. Opona run flat i co dalej? Podsumowanie

Opony run flat – co to jest?

Opony run flat to specjalny rodzaj ogumienia, który pozwala kontynuować jazdę nawet po utracie ciśnienia w kole. Ich konstrukcja została opracowana tak, aby umożliwić bezpieczne dotarcie do serwisu bez konieczności natychmiastowej wymiany opony na poboczu.

Zasada działania opon run flat opiera się na znacznie wzmocnionych ścianach bocznych, które utrzymują ciężar pojazdu nawet po przebiciu opony. Dzięki temu samochód zachowuje stabilność i sterowność, a kierowca może przejechać określony dystans (zazwyczaj do 80 km) z ograniczoną prędkością (najczęściej do 80 km/h) – dokładne wartości zawsze należy sprawdzić w instrukcji pojazdu lub opony.

Takie rozwiązanie stosowane jest głównie w nowoczesnych autach, które muszą być obowiązkowo wyposażone w system monitorowania ciśnienia TPMS, bez którego kierowca mógłby nie zauważyć utraty ciśnienia. W praktyce to technologia zwiększająca bezpieczeństwo podróży, szczególnie podczas jazdy po autostradzie lub w nocy.

Jak rozpoznać opony typu run flat? Oznaczenia opon

Opony typu run flat można rozpoznać po charakterystycznych oznaczeniach na ich bocznej ściance. Skróty te różnią się w zależności od producenta, ale wszystkie oznaczają wzmocnioną konstrukcję opony, która pozwala na dalszą jazdę po utracie ciśnienia. To ważne, bo dzięki nim kierowca od razu wie, czy opona ma funkcję samonośną. Oto najczęściej spotykane oznaczenia:

  • RFT lub Run Flatogólny skrót lub oznaczenie stosowane np. przez markę Bridgestone.
  • SSR – (Self-Supporting Runflat) technologia firmy Continental.
  • RSC – (Runflat System Component) oznaczenie stosowane głównie przez Pirelli, często spotykane na oponach homologowanych dla BMW.
  • ZP – (Zero Pressure) skrót stosowany przez Michelin, pozwala przejechać ok. 80 km po przebiciu.
  • ROF lub EMT – (Run On Flat/Extended Mobility Technology) oznaczenia Goodyeara i Dunlopa.
  • DSST – (Dunlop Self-Supporting Technology) autorska technologia Dunlopa.
  • DriveGuard – nazwa technologii run flat firmy Bridgestone, często występująca obok RFT.

Pamiętaj, że to tylko najpopularniejsze przykłady – inni producenci mogą stosować własne oznaczenia. Taki typ ogumienia samochodowego wyróżnia się wzmocnioną budową, czyli ma grubsze ścianki boczne i specjalne wzmocnienia wewnętrzne. To zapobiega zapadaniu się opony i zapewnia zdecydowanie większe bezpieczeństwo w trasie.

Run flat, a zwykłe opony – jakie są różnice?

Nowoczesne opony run flat mają wzmocnione konstrukcje, co pozwala na jazdę po utracie ciśnienia. Zwykłe opony tracą nośność i mogą doprowadzić do uszkodzenia felgi, a to może wiązać się z dłuższym unieruchomieniem pojazdu na trasie.

Tabela 1: Porównanie zwykłego ogumienia, a opon typu run flat.
Źródło: Opracowanie własne.

Cecha Opony run flat Zwykłe opony
Możliwość jazdy po przebiciu do ~80 km przy prędkości ok. 80 km/hpraktycznie żadna – jazda grozi uszkodzeniem felgi lub całkowitą awarią
Waga o ~ 0,5-1 kg więcej niż odpowiednik bez run flatlżejsze – brak dodatkowych wzmocnień
Komfort jazdy twardsza praca zawieszenia – odczuwalne nierównościbardziej elastyczne, lepiej tłumi nierówności
Koszt zakupu / wymiany wyższy – nawet o 25-100 % więcej w porównaniu do opony konwencjonalnejtańsze, bardziej dostępne modele i warianty
Naprawa rzadko możliwa – większość warsztatów odradza naprawę po przebiciuczęsto możliwa (łatki, wkładki)
Przestrzeń i masa całkowita pojazdu brak koła zapasowego, lewarka, co oszczędza miejsce i masęwymagane koło zapasowe i narzędzia, co zajmuje miejsce i dodaje wagę

Jak jeździć na oponie run flat po utracie ciśnienia?

Po utracie ciśnienia w oponie run flat możesz kontynuować jazdę, ale tylko przez ograniczony czas i z zachowaniem ostrożności. System TPMS poinformuje Cię o spadku ciśnienia, a od tego momentu obowiązują określone przez producenta limity.

A więc krok po kroku, jak zachować się podczas utraty ciśnienia w oponie run flat?

  1. Zmniejsz prędkość do maksymalnie 80 km/h.
  2. Unikaj gwałtownych manewrów, ostrych zakrętów i mocnego hamowania.
  3. Staraj się jechać po równej nawierzchni, unikaj dziur i krawężników.
  4. Nie przekraczaj dystansu 80 km – to tylko dojazd do najbliższego serwisu.
  5. Po dotarciu na miejsce zleć wymianę lub kontrolę opony i felgi.

Jazda na uszkodzonej oponie run flat ma charakter awaryjny i pozwala jedynie na bezpieczny dojazd do warsztatu. Biorąc pod uwagę ograniczenia tej technologii, najpewniejszym rozwiązaniem na wypadek problemów z ogumieniem jest posiadanie dobregoubezpieczenia assistance. Dzięki niemu, niezależnie od typu opony i rodzaju uszkodzenia, masz gwarancję profesjonalnej pomocy – wymiany koła na zapasowe (jeśli je masz) lub holowania do specjalistycznego serwisu.

Dla kogo opony run flat będą dobrym wyborem?

Opony run flat mogą wydawać się dobrym wyborem, jeśli:

  • nie chcesz wozić koła zapasowego i zajmować miejsca w bagażniku,
  • chcesz mieć możliwość dojechania do warsztatu po przebiciu opony w trasie.

Run flat to technologia stworzona z myślą o chwilowym utrzymaniu mobilności. Korzystające z niej opony dają spokój ducha tuż po przebiciu, ale są twardsze, droższe i praktycznie nienaprawialne. Dla wielu kierowców ten kompromis między awaryjną mobilnością, a komfortem, ceną i możliwością naprawy nie jest akceptowalny.

Opona run flat i co dalej? Podsumowanie

Ten typ opon samochodowych pozwala awaryjnie dojechać do serwisu (z limitem prędkości i dystansu). Ich konstrukcja powoduje, że po jeździe bez ciśnienia opona jest zazwyczaj nieodwracalnie uszkodzona i musi zostać wymieniona na nową – zdecydowana większość producentów zabrania ich naprawy. Dodatkowo nie każdy warsztat dysponuje sprzętem do obsługi RFT.

Właśnie dlatego, niezależnie od tego, czy masz opony run flat, czy zwykłe, warto mieć aktywne ubezpieczenie assistance. W razie awarii ogumienia (lub innej usterki) zapewnia Ci ono organizację profesjonalnej pomocy drogowej, wymianę koła na miejscu (jeśli masz zapasowe) lub holowanie do specjalistycznego warsztatu.

Połączenie technologii run flat z kompleksową ochroną assistance daje kierowcy pełne poczucie bezpieczeństwa nawet wtedy, gdy opona będzie poważnie uszkodzona.



Materiał marketingowy Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A.

Szczegółowe informacje o opisywanych produktach, w tym wyłączenia i ograniczenia odpowiedzialności znajdziesz w aktualnym OWU ERGO 7 dostępnym pod adresemhttps://www.ergohestia.pl/ubezpieczenie-pojazdu/o-ubezpieczeniu/