W czasie pandemii staramy się ograniczyć nasze wyjścia z domu do minimum, a gdy już wyjdziemy do sklepu okazuje się, że brakuje podstawowych produktów. Szukasz rozwiązań na własną rękę? Mamy dla Was kilka propozycji!

Aby nie narażać siebie i innych, rzadziej chodzimy do sklepu. Na zakupy wybieramy się raz w tygodniu lub zamawiamy je przez internet. Niestety na półkach nierzadko brakuje podstawowych produktów. Poniżej znajdziecie propozycje zamienników oraz przepisy na własny chleb czy masło.

Domowa piekarnia
Pod niektórymi względami wracamy do korzeni, chcąc stać się samowystarczalnymi. Najłatwiej i najszybciej jest przygotować pieczywo na drożdżach, ale te obecnie są produktem deficytowym. Chcesz wypiekać własny chleb, ale nie wiesz skąd wziąć zakwas lub drożdże? Podpowiadamy jak zrobić je samemu – to nie takie trudne!

Zakwas i chleb na zakwasie
Pieczemy domowe chleby, dzielimy się zakwasem chlebowym z rodziną, znajomymi by Ci też mogli rozpocząć samodzielne wypieki. Dlatego gorąco zachęcamy do eksperymentowania z przygotowaniem chleba na zakwasie – jest również smaczniejszy i znacznie zdrowszy od pieczywa drożdżowego.

Chleb na zakwasie jest również lepiej przyswajalny przez osoby z nietolerancją glutenu, obecnego w mące pszennej, orkiszowej i żytniej. Zakwas chlebowy zawiera prebiotyczne i probiotyczne właściwości, które wspomagają trawienie. Chleb na zakwasie wykazuje ponadto mniejsze działanie podnoszące cukier we krwi. Taki chleb zawiera również mnóstwo cennych wartości odżywczych (magnez, witaminy z grupy B, kwas foliowy, żelazo).

Do przygotowania chleba potrzebne będą: aktywny zakwas, woda, mąka i sól.

Jak przygotować zakwas?
Dobry zakwas jesteśmy w stanie sami wyhodować. W zależności od temperatury panującej w naszym domu – wystarczą 4 lub 5 dni. Po tym czasie można upiec pierwszy chleb. Zakwas można przygotować z różnych mąk: pszennej, orkiszowej, żytniej a nawet gryczanej. My przedstawimy Wam 2 przepisy na chleb na żytnim zakwasie. Aby go przygotować będziesz potrzebować:

·         słoik (najlepiej 1-litrowy)

·         mąkę żytnią (najlepiej pełnoziarnistą typ 2000, ale uda się też na mące typu 720)

·         przegotowaną wodę w temp. pokojowej

·         coś do przykrycia (np. bawełniana ściereczka, folia spożywcza)

Dzień 1

Do czystego, wyparzonego słoika wsyp 100 gram mąki i tyle samo letniej wody. Zamieszaj, przykryj słoik i odstaw na 24 godziny.

Dzień 2

Ponownie dodaj 100 gram mąki mąki i tyle samo letniej wody. Zamieszaj, przykryj słoik i odstaw na 24 godziny. Zakwas nie powinien być zbyt płynny ani zbyt gęsty. Najlepiej jak ma konsystencję gęstej śmietany.

Dzień 3 i 4

Powtórz czynności z poprzednich 2 dni.

Dzień 5

Prawdopodobnie zakwas jest już gotowy. Można to poznać po tym, że pracuje – poniósł się podczas poprzednich dni, ma porowatą strukturę i wyraźnie widać pęcherzyki powietrza. Jeśli tak jest, to można zacząć piec. Poniżej przedstawiamy 2 przepisy na chleb: 100 % żytni i pszenno-żytni. Wybraliśmy przepisy z różnymi sposobami wyrastania chleba. Zachęcamy do eksperymentowania!  

Chleb 100 % żytni na zakwasie (przepis na 2 keksówki)

·        350 g młodego zakwasu (jak zakwas będzie dojrzalszy wystarczą 3 duże łyżki)

·        200 g mąki żytniej typ 2000

·        600 g mąki żytniej typ 720

·        650 ml letniej, przegotowanej wody

·        2 łyżeczki soli

·        opcjonalnie: łyżka miodu

·        opcjonalnie: ulubione ziarna (np. słonecznik lub dynia), płatki owsiane czy orzechy.

Wszystkie składniki wymieszaj w misce, aby się dobrze połączyły. Można wymieszać je drewnianą łyżką, można rękami. 2 keksówki wysmaruj oliwą lub wyłóż papierem do pieczenia, który też wymaga wysmarowania oliwą. Dno i boki formy można posypać ziarnami lub płatkami owsianymi. Wyłóż ciasto do formy i zwilżoną dłonią dociśnij, wyrównując je. Przykryj ściereczką, odstaw we w miarę ciepłe miejsce na 8-12 godzin do wyrośnięcia (np. na noc).

Po tym czasie rozgrzej piekarnik do 220 stopni C. Po 20 minutach pieczenia obniż temperaturę do 180 stopni. Piecz jeszcze przez 20-30 minut. Po tym czasie wyjmij foremki z piekarnika, odstaw do wystygnięcia.

Chleb pszenny na żytnim zakwasie

·        350 g młodego zakwasu (jak zakwas będzie dojrzalszy wystarczą 4 duże łyżki)

·        1 kg mąki pszennej typ 650 lub 750

·        600 ml letniej, przegotowanej wody

·        3 łyżeczki soli

·        opcjonalnie: łyżka miodu

·        1 łyżka oliwy

·        1 łyżka miodu

·        opcjonalnie: ulubione ziarna, płatki owsiane czy orzechy.

Do miski wsyp 0,5 kg mąki i dodaj 500 ml wody i zakwas. Wymieszaj i odstaw na 12 godzin (np. na noc). Po tym czasie dodaj 0,5 kg mąki, 100 ml wody wymieszanej z miodem, oliwą i solą, następnie wyrób dokładnie ciasto. Wyrobione ciasto włóż do kreskówek lub innego naczynia, wcześniej wysmarowanego oliwą. Wyrównaj powierzchnię ciasta zwilżoną dłonią. Przykryj keksówki ściereczką i odstaw na kilka godzin do wyrośnięcia.

Rozgrzej piekarnik do 200 stopni C. Piecz w tej temperaturze przez 40 minut, następnie zmniejsz do 180 stopni i piecz jeszcze przez 15 minut.  

Jak zrobić drożdże?
Potrzebujesz tylko trzech składników:

·        2 średniej wielkości ziemniaki

·        cukier

·        jasne piwo niepasteryzowane

Ugotowane ziemniaki należy rozgnieść lub zblendować tak, aby otrzymać gładką papkę. Do powstałej masy dodajemy jedną łyżeczkę cukru i mieszamy. Gdy nasze składniki połączą się, dodajemy do nich łyżeczkę jasnego piwa i ponownie mieszamy, aby wszystko ładnie się ze sobą połączyło. Otrzymaną masę przekładamy do szklanego naczynia i przykrywamy ściereczką. Odstawiamy na parę dni (min. 4 dni) i utrzymujemy temperaturę pokojową.

Chleb na drożdżach

·        0,5 kg mąki

·        7 g drożdży

·        2 czubate łyżki ziaren (dowolnych, np. słonecznika, siemienia lnianego, dyni)

·        1 szklanka otrąb

·        0,5 szklanki mleka

·        1 płaska łyżka soli

Wszystko razem wymieszać, następnie dodać szklankę (pół na pół mleko i woda) oraz dodatkową szklankę wody. Wyrobić ciasto i włożyć do większej miski wysmarowanej oliwą, by nie przywarło. Przykryć wilgotną ściereczką. Odłożyć na parę godzin do wyrośnięcia (najlepiej na noc i rano upiec). Po wyrośnięciu masę wyjąć na blat i obtoczyć w mące. Piec w brytfance w nagrzanym piekarniku – najpierw w 220 st. Przez 15 min., następnie w 155 st. Przez kolejne pół godziny do 40 minut (sprawdzając wykałaczką czy chleb w środku jest już suchy).

Domowe masło…z kaszy jaglanej

·        1/3 szklanki surowej kaszy jaglanej

·        1 szklanka wody

·        ½ szklanki mleka (najlepiej sojowego)

·        ½ szklanki oleju kokosowego (najlepiej bezzapachowego)

·        sól i kurkuma do smaku

Kaszę jaglaną bardzo dokładnie przepłukać wodą, zalać szklanką wody i gotować tak długo, aż się trochę rozgotuje (około 20 minut). Przełożyć do blendera (ręcznego lub robota kuchennego), dodać sól kurkumę (wedle uznania), mleko sojowe i zmiksować na gładką masę. Na koniec dodać olej kokosowy – miksować tak długo, aż masło będzie dobrze napowietrzone i puszyste. Przełożyć do naczynia i przechowywać w lodówce.

Zamienniki podstawowych produktów

Zabrakło jajek lub mąki? Poniżej kilka propozycji alternatyw dla tych najczęściej używanych produktów. Co więcej, są to często zdrowsze warianty, dlatego zachęcamy do wprowadzenia ich na stałe do codziennej diety.

śmietana jogurt
cukier miód/ksylitol/stewia/syrop z agawy
jajka woda z puszki po ciecierzycy - 2 łyżki stołowe to 1 jajko (przy wypiekach)
sól sos sojowy
mąka kilka plasterków ziemniaka lub zblendowany ryż (do zagęszczenia)
bułka tarta sezam/otręby/siemię lniane (jako panierka)
Używasz starej wersji przeglądarki internetowej!

Używasz starej wersji przeglądarki internetowej, aby korzystać z wszystkich funkcjonalności strony pobierz nowszą wersję przeglądarki. Obsługujemy Internet Explorer 11, Firefox 25, Chrome 30, Edge 25, Safari i nowsze wersje tych przeglądarek

×